کد مطلب:51338
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
اقتصاد اسلامي طرفدار كدام يك از دو مكتب معروف (كاپيتاليسم و سوسياليسم) مي باشد؟
در عصر كنوني كه مفاهيم اقتصادي بيش از مفاهيم ديگر در مجامع علمي و سياسي مطرح ميباشد، گروهي سعي دارند كه اقتصاد اسلامي را به يكي از دو مكتب (كاپيتاليسم) و (سوسياليسم) تطبيق نمايند و مفاهيم اقتصادي اسلام را در استخدام مكتبي كه قبلاً به آن گرايش پيدا كرده و يا برگزيدهاند، درآورند.
اين گروه از شيوه آفتزاي ( تفسير به راي ) در شناخت مكتبها پيروي كرده و اقتصاد اسلامي را با ويژگيهايي كه دارد فرع مكتبي قرار ميدهند كه آن را برگزيدهاند و در نظر آنان اصالت از آن مكتبي است كه به آن گرايش پيدا كردهاند، و مفاهيم اسلامي ابزاري است در خدمت مكتبي كه برگزيدهاند، اين گونه افراد، شهامت آن را ندارند كه حقايق را بدون گرايشها وتمايلها بشناسند، و در برابر مكاتب غرب، آن چنان خودباخته هستند كه ياراي دفاع از مكتب اصيل خود را ندارند، از اين جهت ناچارند خود را از رنج دفاع برهانند و از تلاش وكوششهاي پيگير، بكاهند. و با دست يابي به ظاهر يك آيه و يا يك حديث و يا يك فتوا كه ميتواند مؤيد مكتب مورد علاقه او باشد، بر ديگر آيات و روايات و فتاوي پرده نسيان، و يا غفلت و يا اعراض و روگرداني بيفكنند، در صورتي كه براي تشريح ابعاد و كليه مفاهيم يك مكتب بايد تمام دلايل آن مكتب را از آيات و روايات و فتاوي علماي بزرگ اسلام، مورد بررسي قرار داد و با برداشت واحدي مكتب را معرفي كرد.
گروهي خشمگين كه از نظام ظالمانه سرمايهداري به ستوه آمده و با ديدن ابوابي در فقه اسلامي مانند اجاره، جعاله ( مزدگيري )، مزارعه ( كشاورزي )، مساقات ( آبياري ) و مضاربه، اقتصاد اسلامي را متهم به سرمايه داري و يا طرفدار نظام ارباب و رعيتي مي كنند و در اين راه از نثار هر نوع تهمتي پروا ندارند، در صورتي كه اگر ماهيت اين نوع معاملات براي آنان تشريح شود، خواهند ديد كه در اين نسبت چقدر ناجوانمردي كرده اند. در برابر اين گروه، گروه ديگري تحت تائير شعارهاي داغ و تند كمونيست زدهها قرار گرفته و ميكوشند اصول حقوقي اسلام را دموكراتيك و اقتصاد آنرا در چهره سوسياليست كاذب معرفي كنند.
هر دو گروه گرفتار آفتهاي پيش داوري شده و از مجراي ( تفسير به راي) به تحليل اقتصاد اسلامي وارد شدهاند. اسلام از نخستين روز در چهره يك آئين جهاني رخ گشود، و ارزشهاي انقلابي جديد را جايگزين ارزشهاي جاهلي ساخت، و بر ويرانههاي اشرافي، و نظامهاي ضدانساني، حكومت الهي و خدا سالاري را بنا نهاد، و با تربيت افرادي مومن و انقلابي، رژيمهاي خسرواني و قيصري را برانداخت، و در نظام زندگي انسان براصولي تكيه كرد كه هيچكدام از دو مكتب اقتصادي آنرا بو نكرده است. زهي، دور از انصاف است كه آنرا طرفدار يكي از دو مكتب قرار دهيم.
از اين جهت بايد در پاسخ بسياري از پرسشگران كه مي پرسند اقتصاد اسلامي طرفدار كدام يك از دو مكتب معروف است، بايد گفت: هيچكدام، و اقتصاد اسلام جزئي از نظام كلي است كه براي خود ويژگيهاي خاصي دارد كه در هيچيك از اين دو مكتب نميتوان آنرا يافت.
سيماي اقتصاد اسلامي
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.